Kokia nauda iš direktyvos? Algoritmų skaidrumas

Kovo 19 d. Europos Parlamentas balsavo už platforminio darbo direktyvas. Ką tai keičia?

KURJERIŲ ASOCIACIJAG1PS

3/25/20242 min read

Kovo 19 d. Europos Parlamento Užimtumo ir socialinių reikalų komitetas balsavo už platforminio darbo direktyvos tekstą. Tai bene paskutinis žingsnis prieš galutinį ratifikacijos balsavimą ES parlamente, kuris vyks balandžio 24 d. Kadangi didžioji dauguma politinių judėjimų jau sutarę dėl galutinio direktyvos teksto, šie balsavimai laikomi labiau formalumu. Direktyva nėra įstatymas, bet jos numatyti kriterijai privalės būti įteisinti nacionaliniame ES šalių teisyne ne vėliau nei per du metus nuo jos paskelbimo.

Per ateinančius mėnesius stengsimės jus supažindinti su pagrindiniais direktyvos aspektais ir kokius pokyčius jie atneš mūsų darbui. Be abejonės, pagrindas klausimas yra dėl darbo santykių pripažinimo. Kaip jau rašėme anksčiau, direktyvoje numatyta, kad kiekviena ES šalis sukurs savo kriterijus, pagal kuriuos vertins, ar tam tikras darbas atliekamas per platformas yra grįstas darbo santykiais ar individualia veikla. Plačiau apie šių kriterijų kūrimo procesą rašysime ateityje, pabandysime pateikti ir pavyzdžių iš kitų šalių.

Tačiau nepriklausomai nuo to ar Bolt, Wolt, Uber, Last Mile ir kitos programėlės bus pripažintos darbdaviu ar tik verslo partneriu, ES direktyvoje numatyti nauji reikalavimus dėl algoritmų skaidrumo galios visiems.

Direktyva siekiama gerinti platforminių darbuotojų darbo sąlygas, skaidrinti platformų veikimą, užtikrinti darbuotojų teisę ginčyti platformų sprendimus, žinoti kokie duomenys renkami ir kaip tai atsiliepia jų veiklai, gauti atsakingo žmogaus kontaktą pasiteirauti dėl jų darbui įtaką darančių sprendimų.

  • Kiekvienas darbuotojas turės teisę paprašyti gauti visą platformos surinktą informaciją apie jo veiklą, įskaitant klientų atsiliepimus.

  • Sprendimai dėl anketos užblokavimo ar jos suspendavimo privalės būti atliekami tik fizinio asmens.

  • Direktyva įpareigos platformas pateikti pagrįstus paaiškinimus dėl sprendimų, kurie buvo atliekami pasitelkiant automatizuotas sistemas. Kurjeriui ar pavežėjui paprašius, platformos privalės suteikti realaus žmogaus, turinčio atitinkamą kompetenciją paaiškinti šių sprendimų priežastį ar logiką, kontaktą.

  • Darbuotojas turės teisę prašyti peržiūrėti šį sprendimą ne vėliau nei per dvi savaites nuo tokio prašymo pateikimo. Jeigu bus pripažinta, kad platforma pažeidė darbuotojo teises, ji bus įpareigota nedelsiant ištaisyti klaidą ir, jeigu reikia, kompensuoti patirtą žalą.

Apie naujas platforminių įmonių atsakomybes teikti informaciją valstybės institucijoms ir darbuotojų atstovams parašysime kitame įraše.